Kelah dan Alamnya



Kelah Merah Sg Trenggan Tasik Kenyir





Pengenalan
Ikan Kelah merupakan nama yang cukup sinonim dengan pemancing dan penggemar ikan air tawar sehingga digilai bagi tujaun sukan, ikan hiasan malah diburu sebagai sumber protein atau hidangan eksotik. Pelbagai nama dan jolokan diberi menunjukkan kewujudannya di hampir kesemua sungai-sungai pergunungan dan tasik sekitar asia bermula dari India ke Pakistan, Thailand, Malaysia sehingga la ke Indonesia malah termasuk China. Kelah merupakan nama panggilan masyarakat umum terhadap spesis ini di Semenanjung Malaysia, manakala bagi spesis yang sama di negeri Sabah ia dipanggil sebagai ikan Pelian. Di negeri Sarawak, kelah lebih di kenali dengan nama tempatan sebagai Empurau dan Semah. Sebenarnya perkataan Kelah atau Mahseer dalam bahasa Inggeris berasal dari akronim atau himpunan dua perkataan dalam bahasa Hindi yakni ‘maha’ dan ‘sher’ yang membawa maksud kepala atau mulut besar.

Fisiologi
Bibir bertanda bulat adalah bibir kelah
 Kelah adalah spesis ikan Kap dalam keluarga Cyprinidae yang bersisik serta mempunyai garisan lateral (tengah) yang jelas kelihatan di tengah-tengah bahagian badan dan juga mempunyai bentuk sisik yang besar dan cantik. Jumlah sisik di bahagian garisan lateral (tengah) ikan dewasa kebiasaannya adalah antara 20 hingga 30 keping. Ikan kelah juga mempunyai beberapa sirip seperti pektoral, pelvik, dorsal, anal dan sirip kaudal (ekor). Perbezaan jelas ikan kelah dewas dengan ikan lain yang semiripnya ialah lebihan daging yang terdapat di bawah dagunya. Bagi membezakan anak ikan kelah dengan ikan lain pula ialah dengan melihat terus kepada siripnya yang bercahaya seolah-olah ia membawa lampu kalimantang. Ikan kelah ini boleh membesar sehingga lebih daripada 50 kilogram dan mudah dikenali kerana memiliki bibir dan mulut yang besar. Faktor persekitaran habitatnya mempengaruhi bentuk badan ikan Kelah samada akan lebih lonjong atau lebar.

Sejauhmanakah sukarnya membuktikan kebenaran pepatah lama yang mengatakan "sekilas ikan di air ku tahu jantan betinanya". Seperti spesis ikan normal yang lain, Ikan kelah juga mempunyai dua kelas jantina iaitu jantan dan betina. Tips mudah bagaimana hendak membezakan jantinanya ialah dengan melihat terus kepada sirip sebelum ekornya. Sirip belakang kelah jantan kelihatan tajam manakala sirip belakang betina jelas membulat. Ikan kelah yang telah mencapai berat 800 gram keatas telah dikira matang sebenarnya walaupun banyak pendapat menegaskan bahawa umur matang bagi ikan kelah dewasa hanya setelah ia mencapai berat empat kilo atau berusia sepuluh tahun keatas. Untuk membuktikannya kebenarannya, sila la belah perut terlebih dahulu ikan kelah betina yang beratnya kira-kira 800 gram sebelum anda memasaknya. Jangan terkejut dengan apa yang bakal anda saksikan nanti.


Info penting seterusnya ialah ikan kelah betina sebenarnya akan bertelur sepanjang tahun dan kerap kali mengeluarkan telur pada musim selepas hujan di celah-celah batu atau lopak air di sekitar kawasan sungai. Kebiasaannya ia akan mengeluarkan telur secara sedikit demi sedikit mengikut kematangan telur berbanding dengan ikan lain yang mengeluarkan telur secara sekaligus. Proses berteluar pula dilihat agak menyeksakan kerana induk betina akan cuba menghempas perutnya sekuat mungkin ke dasar sungai berbatu. Selepas itu, induk jantan yang berdekatan akan melepaskan cairan sperma ke sekitar telur betina tadi. Setakat artikal ini ditulis, belum ada penjelasan mutlak atau kajian lengkap menerangkan berkenaantindakan lanjut induk-induk kelah keatas telurnya sama ada akan terus menjaganya sebagaimana tindakan beberapa spesis ikan yang lain atau pun induk akan terus pergi meninggalkan telur-telur yang telah disenyawakan untuk diuruskan sepenuhnya oleh alam semula jadi. Alam ciptaan Tuhan sebenarnya.

Habitat
Kelah merupakan sejenis ikan air tawar dan mengkhusus habitat asalnya di kawasan air terjun, jeram dan sungai atau aliran deras di kawasan pergunungan. Kerana memerlukan kepadatan oksigen terlarut yang tinggi di dalam air untuk terus hidup, Kelah akan memilih untuk terus mendiami persekitaran air sungai yang deras dan bersih. Sifat sensitifnya kelihatan dengan kegemarannya untuk bersembunyi di dalam lubuk-lubuk berair agak gelap yang dipenuhi batu-batu pejal, banir pokok atau batang balak yang tumbang serta terdapat daun-daun mati di dasarnya. Ikan kelah adalah ikan yang lasak dan lincah berenang kerana ia hidup di celah-celah batu yang mempunyai aliran air yang deras. Faktor persekitaran habitatnya ini la yang mempengaruhi bentuk badan ikan Kelah yang akan kelihatan lebih lonjong atau lebar bahkan mempengaruhi jenis warna malah tahap kepekatan warna sisik serta keseluruhan tubuh badannya. Habitat semula jadi ikan kelah adalah di hulu sungai yang berketinggian lebih 500 meter dari paras laut. Ikan Kelah mempopulasi air pada tahap bacaan ph 7 yang bermakna seimbang tahap keasidan dan kealkaliannya.



Diet Makanan

Kelah tergolong dalam ketegori haiwan omnivor yang akan memakan pelbagai jenis alga, krustasia,serangga dan amfibia termasuk beberapa jenis buah-buahan dan biji benih pokok yang jatuh keatas air sama seperti beberapa jenis ikan Kap yang lain sebagai diet harian yang seimbang. Mengikut pemerhatian penulis, ikan kelah hanya akan memakan spesis ikan lain yang bukan dari keluarga kelah.

Buah Neram
  
Buah Maris

















Variety/ Jenis-jenis keluarga ikan Kelah
Terdapat dua jenis variety ikan Kelah di seluruh dunia iaitu Genus Tor dan Genus Acrossocheilus. Berikut merupakan pecahan jenis kelah yang berjaya di temui dan direkodkan buat masa ini;
Genus Tor:
  • Kelah Sirip Merah (Red-finned Mahseer) (juga digelarkan "Kelah Insang Pendek" (Short-gilled) ataupun "Kelah Badan Menghunjam" (Deep-bodied Mahseer): Tor tor (Hamilton)
  • Kelah Emas (Golden Mahseer) (juga digelarkan "Kelah Sirip Kuning" (Yellow-finned) ataupun "Kelah Himalaya Biasa" (Common Himalayan Mahseer): Tor putitora (Hamilton)
  • Kelah Tembaga (Copper Mahseer): Tor mosal (Hamilton)
  • Jungha: Tor progeneius (McClelland)
  • Kelah Decca (Deccan Mahseer}: Tor khudree (Sykes)
  • Kelah Belakang Tinggi (High-backed Mahseer) (juga digelarkan "Kelah Ponok" (Hump-backed) atau "Kelah Selatan" (Southern Mahseer): Tor mussullah (Sykes)
  • Kelah Malaysia (Malaysian Mahseer): (juga digelarkan ikan Kelah atau Kap Anak Air Besar (Greater Brook Carp): Tor Tambroides
  • Kelah Batu (Spesies belum dikenal pasti)
  • Tor Douronensis” di Ulu Kemapan , Endau - Rompin Taman Negara , Malaysia
  • Tor Tambra, Tor Tambroides dan Tor Duoronensis
Genus Acrossocheilus:
  • Kelah Coklat (Brown Mahseer): Acrossocheilus hexagonolepsis


Veriaty dan jenis spesis ikan Kelah yang terdapat di Malaysia 
Kelah Biru
 Berdasarkan kajian dan penyelidikan keatas spesis ikan kelah setakat ini terdapat lebih daripada 19 spesis kelah di dunia dan di Malaysia hanya terdapat tiga spesis iaitu Tor Tambra, Tor Tambroides dan Tor Duoronensis. Ikan kelah merah di Semenanjung Malaysia khususnya di Pahang, Terengganu dan Kelantan selalu dirujuk sebagai “Tor Tambroides”. Spesis “Tor Tambroides” yang sebenar ialah ikan kelah merah yang mempunyai lebihan cuping panjang di bawah mulutnya. Sementara di Sarawak, ikan yang dirujuk sebagai “Tor Tambroides” ialah ikan Empurau. Sementara ikan Semah di Sarawak (ikan rasmi negeri Sarawak) dirujuk sebagai spesis “Tor Duoronensis” dan warnanya lebih kehijauan tua ke coklat. . Ikan Pelian di Sabah juga dirujuk sebagai spesis “Tor Duoronensis”. Ikan kelah yang kebiruan juga biasa dirujuk sebagai dari spesis “Tor Douronensis” walaupun ianya didapati di Semenanjung Malaysia khususnya dari kawasan Endau. Penemuan terkini merupakan sejenis kelah yang dipanggil sebagai Kelah Pelangi oleh penemunya kerana terdapat beberapa garis warna yang berbeza di bahagian badan. Kelah ini hanya ditemui di dalam air terjun di atas gunung. Berkemungkinan ia merupakan antara spesis kelah Malaysia yang belum direkodkan secara rasmi.


Empurau

Taburan
Ikan Kelah hampir terdapat dikebanyakan hulu-hulu sungai pergunungan seperti Sg. Tembeling, Sg. Lebir, Sg. Terengganu, Sg. Tanum, Sg. Endau, Sg. Selangor, Sg. Muda dan Sg. Perak. Sehingga artikal ini di tulis, penulis masih mendapat maklumat dari teman-teman penggemar kelah bahawa dalam penjelajahan terbaru, mereka menemui beberapa sungai di pergunungan yang terdapat banyak ikan kelah. Berita ini sangat menggembirakan buat semua penggemar ikan Kelah kerana dengan penemuan ini bermakna terdapat lubuk-lubuk baru yang berpotensi mememukan spesis baru atau harapan untuk aktiviti memancing di masa hadapan.


Keistimewaan
Cuba tanya kepada pemancing apa keistimewaan ikan Kelah sehingga manjadi buruan dan digilai. Pasti jawapannya kerana cabaran yang diperolehi. Cabaran sebenarnya bermula semenjak usaha menjejak lubuk kelah yang pastinya banyak menguji kecekalan para pemburu. Kita belum sampai ke cerita tentang pertembungan dengan kelah itu sendiri. Menjejaki lubuknya pun sudah mengerah sepenuh kudrat, kemahiran dan pengetahuan yang cukup tinggi. Sebenarnya, bukan kerja calang-calang orang. Kemahiran menduga arus dan kedalaman air sangat penting. Pemancing harus memerhati dan menganalisa keadaan lubuk. Perlu mengetahui dimanakah kedudukan pintu lubuk dan halaman tempat bermain sang kelah. Pertembungan dengan si Raja Sungai ini pasti mewujudkan satu demensi yang lain. Kehebatannya bertarung semasa terkena mata pancing di hujung joran pasti menjanjikan satu pengalaman yang berlainan dan sungguh berharga buat si pemancing sehingga melayakkan si pemenang dinobatkan ‘Lesen Pemancing kelah’ yang akan menaikkan lagi tarafnya kepada kelompok ‘Pemancing Tegar’. Cabaran dan semangat juang yang tinggi inilah yang membuatkan kelah digelar sebagai ‘Kings Of The Rivers’, ‘The King Of Fish’, ‘The King of Freshwater Sport Fish’, ‘World Best Freshwater Sport Fish’, ‘Raja Ikan Air Tawar’, dan ‘Raja Sungai’ sehingga di pilih sebagai ‘Ikan Sukan’. Sebenarnya, peluang pemancing dan sang kelah untuk memenangi pertarungan adalah sama besar 50-50 peratus. Peluang yang sama adil. Kelemahan kemahiran mana-mana pihak akan memberi peluang dan kelebihan kepada pihak yang satu lagi untuk memenangi pertarungan tersebut. Sabar..! Penulis akan kongsikan semuanya dalam artikal yang seterusnya.
Anak Kelah Bara Sg Tembat

Kelah juga mempunyai peminat atau penggemarnya tersendiri. Ramai yang menjadikan kelah sebagai haiwan belaan atau ikan hiasan di ruang tamu rumah, restoran, pejabat mahupun penghuni kolam halaman. Kelincahan serta kecantikan warnanya pasti memukau siapa sahaja yang melihatnya. Anda boleh memilih untuk membiarkan akuarium anda kosong dengan hanya dihuni seekor dua kelah sahaja untuk menampakkan kelainan. Atau pun anda boleh menghiasnya dengan meletakkan tunggul kayu berukuran sederhana besar berserta batu-batuan kecil berwarna di dasarnya bagi menyerlahkan lagi suasana semulajadi di dalam akuarium. Seterusnya, anda boleh memasukkan bilangan kelah yang banyak untuk melihat persembahan gerombolan kelah yang bergerak lincah ke semua sudut dibantu tujahan air akibat sistem pam penapis yang di pasang pada akuarium anda. Pilih la dengan hanya meletakkan ikan kelah sahaja atau mengintegrasikan dengan spesis ikan lain. Pada peratusan yang kecil, ada pendapat mengatakan bahawa tindakan ini menyumbang kepada kadar kepupusan spesis kelah, namun ada juga pendapat yang mengatakan bahawa ia menyumbang kepada usaha menyelamatkan spesis terutama variety yang diancam kepupusan. Pastinya, pilihan ditangan anda.
Semenjak sekian lama, penduduk di tepian sungai malah orang asli telah menjadikan ikan Kelah sebagai lauk seharian atau sumber protein utama. Rasa isi yang enak pasti membuatkannya menjadi pilihan ramai. Sehingga dewasa ini, sajian isi ikan kelah telah sampai ke kota-kota besar menjadi hidangan eksotik di restoran-restoran mewah malah sampai ke meja makan hotel bertaraf bintang. Senario ini membuatkan harga ikan Kelah hidup atau mentah melambung naik di pasaran. Di Indonesia, kaum Batak telah menjadikan hidangan ikan kelah sebagai hidangan wajib dalam beberapa upacara mereka. Pastinya, para pemancing di sungai-sungai pergunungan tidak akan membiarkan hasil tangkapan mereka yang berkhasiat, enak malah eksotik ini begitu sahaja. Pelbagai menu dan cara masakan boleh dicuba yang pastinya kepuasan merata isinya membuatkan ianya tidak ditinggalkan bersisa. Ramai yang berpendapat tangkapan dan pemburuan yang melampau dari masa ke semasa mengakibatkan kepupusan ikan kelah. Sebenarnya, impak masih dalam kuantiti peratusan yang sedikit. Pembalakan hutan dan apa jua tindakan mengubah pusat tadahan air adalah punca sebenar kepupusan.

Harapan
Sesungguhnya, pembalakan hutan dan apa jua tindakan mengubah pusat tadahan air adalah memusnahkan, malah menjadi punca sebenar kepupusan melampau spesis kelah liar. Peratusnya sangat dasyat. Kemusnahan ekosistem bererti kemusnahan air dan aliran sungai di lubuk-lubuk kelah bertelur yang akhirnya memusnahkan habitat kelah mencari makanan, hidup membesar dan menghalangnya dari terus membiak. Walau apapun alasannya, hentikan pembalakan dan apa jua usaha mengubah pusat tadahan air, titik.

Santuary Kelah
Pelbagai usaha telah dan sedang dilakukan oleh ramai pihak termasuk pihak bertanggungjawab jabatan kerajaan mahupun pihak swasta malah ramai individu persendirian bertindak proaktif demi menjaga dan memastikan kelangsungan hidup khazanah negara yang kian di ambang kepupusan ini. Usaha mengejetkan dan memperuntukkan beberapa bahagian sungai negara menjadi pusat ternakan atau sentuary khas sangat la membuahkan hasil. Pandangla kehadapan demi generasi yang akan datang. Mari la bersama-sama dengan apa jua cara untuk terus menyumbang kearah memastikan spesis ikan kelah akan terus menjadi penghuni sungai-sungai pergunungan negara.


Rekod berat dan saiz
Berdasarkan rekod kajian, ikan kelah dari jenis “tor tambroides” dan “tor tambra” boleh membesar sehingga melebihi 1 meter. Manakala Spesies Mahseer Emas (Golden Mahseer) (juga digelarkan "Mahseer Sirip Kuning" (Yellow-finned) ataupun "Mahseer Himalaya Biasa" (Common Himalayan Mahseer): Tor putitora (Hamilton) diketahui mampu mencapai sehingga 2.75 meter panjang dan berat 54 kilogram. Spesimen sebesar ini jarang sekali ditemui lagi pada hari ini.











Rujukan;

· Pengalaman dan pengamatan penulis di lapangan bersama teman-teman.

Posted on 5:36 PM by kundangcrew and filed under | 2 Comments »

2 komen:

Unknown said... @ September 18, 2014 at 11:02 PM

nk tahu jenis gigi ikan kelah dan jenis perut

Nur haura afeeya said... @ October 12, 2022 at 6:55 AM

Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰
Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼


▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
....................................................................................................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................

▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

Post a Comment