mahseer

Kelah Raja di Sungai

>> SUNDAY, SEPTEMBER 6, 2009

Di Malaysia terdapat beribu-ribu jenis ikan tidak kira di lautan dan juga di sungai-sungai. Ikan Kelah, digelar raja sungai, mendiami di sungai serta tasik, dan naik ke anak sungai yang pantas serta dasar sungai yang berbatu-batan untuk membiak. Serupa dengan jenis ikan kap yang lain, mereka merupakan omnivor dan makan bukan sahaja alga, krustasia, serangga, katak, dan ikan yang lain, tetapi juga buah-buahan yang jatuh daripada pokok-pokok di atas.

Ikan ni sangat aktif dan merupakan cabaran yang amat digemari oleh kaki pancing. Ayah aku ada bela ikan kelah ni dulu dalam akuarium..habis melompat-lompat..pastu ayah aku belikan aquarium yang besar..pump/filter akuarium pasang sampai 2 sebab nak lajukan arus air dalam akuarium tu..ikan emas dah mati kalau arus laju sangat..habitat ikan ni kat sungai yang air mengalir deras..

Jenis-jenis Ikan Kelah

golden mahseer himalaya







thailand mahseer/ kelah thailand




Red kelah / Malaysian Golden mahseer / kelah merah rebung



Kelah Bara terengganu / pahang


Besarnya ikan kelah ni..Aku penah tengok orang mancing kat tasik Kenyir..beso..dalam 5 kaki panjang dia...sebenarnya ada lagi jenis2 kelah lain macam humback mahseer, kelah indonesia (merah & hijau), Kelah biru Malaysia dan banyak lagi..

Perbezaan Ikan Kelah dan Ikan Tengas

kadang2 ramai yang terkeliru perbezaan tengas dan kelah.. dan ramai jugak org2 aquarium yg sering kali menipu menyatakan tengas adalah kelah... kelah adalah species yg semakin terancam di Malaysia...ni saya akan terangkan sedikit tentang perbezaan tengas dan kelah..kelah bersisik rapat..ada lebihan isi yang panjang di bibir ..terdapat lebihan di cuping median.jika di terbalikkan cuba perhatikan garis di bawah bibir.. terdapat 3 garis







Yang di bulatkan tu ada lebihan isi yg menampakkan 3 ketul daging atau daging berlebihan.. itulah kelah dan disebelahnya adalah tengas..

Posted on 5:42 AM by kundangcrew and filed under | 0 Comments »

0 komen:

Post a Comment